Now Reading
Kunt u maar niet in slaap vallen?

Kunt u maar niet in slaap vallen?

We weten allemaal wel dat warme melk, en een warm bad zouden helpen om u te laten ontspannen voordat u gaat slapen, maar veel van ons kunnen dan nog steeds niet in slaap vallen.

Jaarlijks worden er zo’n tien miljoen slaap pillen in Engeland verkocht, en 86% daarvan heeft last van slapeloosheid.

Maar slaappillen zijn niet altijd de oplossing, probeer daarom eerst deze natuurlijke tips om in slaap te vallen.

Adem in via u linker neusgat
Deze yoga methode is bedacht om uw bloeddruk te verlagen en u te kalmeren.

Hoe past u het toe? Ga op uw linker zij liggen, leg een vinger op u rechter neusgat om hem te sluiten. Adem dan langzaam maar diep door uw linker neusgat.

Knijp en ontspan
Het ontspannen van al uw spieren geeft uw lichaam de mogelijkheid om zich voor te bereiden om te slapen.

Hoe past u het toe? Zorg er voor dat u op uw rug ligt, en adem diep en rustig door uw neus. Tegelijkertijd krult u uw tenen zo erg alsof u probeert om de onderkant van uw voet aan te raken. Hierna ontspant u weer.

Bij de volgende diepe en rustige ademhaling, krult u uw voet richting uw knie (dus naar boven), ontspan daarna weer. Adem opnieuw, span uw kuiten samen, daarna uw dijen, bilspieren, buik, borst, armen etc. totdat u uw weg naar boven hebt gewerkt. Dus samentrekken en ontspannen.

Zodra u van beneden naar boven bent gegaan, zult u merken, dat uw ademhaling weer normaal is, en u klaar bent om te slapen.

Probeer om wakker te blijven
Daag u zelf uit en blijf wakker, uw hersenen zullen dan namelijk tegen werken!

Hoe past u het toe? Hou uw ogen wijd open, en herhaal tegen uzelf: “Ik ga niet slapen”. De hersenen verwerken negativiteit niet zo goed, dus de informatie wordt omgezet tot een instructie om te slapen en u zult ook wel merken dat uw oogleden vermoeid worden, u kunt ze nauwelijks nog open houden, en uiteindelijk zult u in slaap vallen.

Rol uw ogen
Hoe past u het toe? Sluit uw ogen en rol er drie keer mee. Dit stimuleert uw lichaam om de slaaphormoon, melatonine, vrij te laten.

Gebruik uw fantasie
Denkbeeldige meditatie werkt het beste als u minstens drie gebeurtenissen gebruikt.

Hoe past u het toe? Stel uzelf voor in een gebied waar u zich vertrouwd voelt. Een tropisch paradijs, dobberen op kalm water of wandelen door een bloemenveld.

Als u in deze happy place bent, probeer dan voor te stellen hoe de bloemen ruiken, hoe het gras of het zand onder uw voeten aanvoelt. U zult zich dan voelen ontspannen, en al snel in slaap vallen.

Neurie voor uzelf
Dit is ook een yoga meditatie en geeft een overheersend gevoel van rust over u heen.

Lees ook
Minder ouderen beperkt in dagelijkse handelingen

Hoe past u het toe? Ga in een comfortabele positie zitten. Sluit uw ogen, ontspan uw schouders en uw kaak, maar hou uw mond wel gesloten.

Adem rustig uit uw mond, houd uw lippen gesloten zodat u eigenlijk gaat neuriën. Probeer om het neuriën de hele uitademing vol te houden. Let op het getril wat u hierdoor in uw borst krijgt. Focus volledig op dit gevoel, en herhaal dit zes keer. Hierna zit u even stil, vertel uzelf: “Ik ben klaar om te gaan slapen”. Sta langzaam op en ga naar bed.

Druk hier!
Er zijn speciale drukpunten in uw lichaam die uw slaap kunnen bevorderen.

Hoe past u het toe? Plaats uw duim tussen uw wenkbrauwen aan de bovenkant van uw neus, hier is een lichte deuk. Hou daar de druk voor zo’n 20 seconden, laat rustig los, en herhaal dit nog twee keer.

Ga hierna op de rand van uw bed zitten en plaats uw rechter voet op uw linker knie. Zoek de gleuf tussen uw grote teen en de tweede teen en hou daar ook de druk voor 20 seconden, laat rustig los, en herhaal dit nog twee keer.

Zodra u hiermee klaar bent, houdt u uw voet nog op uw knie, en zoek het punt net onder uw nagel aan de bovenkant van uw tweede teen. Gebruik uw duim en wijsvinger van uw linkerhand, en hou daar ook de druk voor 20 seconden, laat rustig los, en herhaal dit nog twee keer.

Maak een “zorgenlijst”
Vaak spoken er allemaal gedachten rond in uw hoofd voordat u gaat slapen. Dus voordat u gaat slapen, maak een lijst met uw zorgen, dit maakt u rustig in uw hoofd, waardoor u ook rustiger kunt slapen.

Copyright Vijftigplus.nl - Privacy Policy - Adverteren

Scroll To Top