Hoe kunt u uw cholesterolgehalte verlagen?

Hoe kunt u uw cholesterolgehalte verlagen?

Wat weten we eigenlijk over cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam nodig heeft als een bouwstof. De Lage Dichtheid Lipoproteïne (LDL) en de Hoge Dichtheid Lipoproteïne (HDL) moeten eigenlijk goed in balans zijn. Als dit uit balans is kan het zijn dat u meer LDL aanmaakt of juist te weinig HDL.

  • LDL
    Lage Dichtheid Lipoproteïne verzameld cholesterol om dit naar beschadigingen in het lichaam te vervoeren. Als iemand bijvoorbeeld veel rookt zal het deze plekjes in de longen herstellen. Als u te veel van dit stofje aanmaakt kan dit zich ook op gaan hopen en daardoor bloedvaten vernauwen. De LDL kan dus voor hart en vaatziekten zorgen.
  • HDL
    Hoge Dichtheid Lipoproteïne is eigenlijk het ‘goede’ cholesterol. Deze voert het cholesterol naar de lever waar het afgebroken kan worden. Als u de balans tussen HDL en LDL verstoord kan het ervoor zorgen dat het cholesterol minder goed afgevoerd wordt

Waardoor kan het cholesterol verhogen?

Het verhogen van het cholesterolgehalte kan meerdere oorzaken hebben of is een combinatie van deze oorzaken. De belangrijkste oorzaak is het teveel eten van verzadigde vetten, het lichaam maakt hierdoor meer cholesterol aan wat het lichaam niet kan afvoeren. Als u rookt wordt HDL minder aangemaakt, dit zorgt dus voor een slechte afvoer van het cholesterol. Als u weinig beweegt zult u ook een hoog cholesterolgehalte ervaren, door te bewegen wordt HDL gestimuleerd en zal dit meer cholesterol afvoeren. In uw voeding zelf kan bijvoorbeeld ook cholesterol zitten zoals in ongefilterde koffie of in ei. De lever zorgt eigenlijk voor het meeste cholesterol, maar ook dit kan een oorzaak zijn.

Wat kunt u doen tegen een verhoogd cholesterolgehalte?

Er zijn een aantal dingen waar u op kunt letten om uw cholesterol zelf weer om laag te krijgen.

  • Let op uw voeding
    Zorg dat u meer onverzadigde vetten gaat eten, dit zal de aanmaak van cholesterol verlagen. U kunt bijvoorbeeld denken aan noten, haverproducten, soja of door roomboter te vervangen voor margarine.
  • Blijf in beweging
    Als u minimaal een half uur per dag blijft bewegen zal de stof HDL gestimuleerd worden, dit zorgt voor het afvoeren van cholesterol. Wat uw lichaam te veel heeft aangemaakt moet worden afgevoerd zonder dat het in uw bloedvaten achterblijft.
  • Stop met roken
    Bij bijna alle klachten zullen ze het stoppen met roken aanbevelen. Roken zorgt er natuurlijk ook voor dat HDL verlaagd wordt, als u stopt met roken zal dit weer beter worden.
  • Afvallen bij overgewicht
    Om cholesterol aan te maken heeft uw lichaam vetten nodig. Als u deze toevoer stopt kan uw lichaam dit nog wel gebruiken van uw buikvet waardoor het cholesterolgehalte even hoog zal blijven. Door af te vallen en uw buikvet te verminderen zal dit een positief effect geven.

Gemiddeld heeft een kwart van de Nederlanders een verhoogt cholesterolgehalte. De grootste groep hiervan bestaat uit mensen tussen de  60 en 70. Wees dit voor en neem voorzorgsmaatregelen om uw gezondheid op peil te houden.