Maar liefst 40% van de Nederlanders zegt te weinig aandacht te krijgen bij het verlaten van een restaurant. Wanneer gekeken wordt naar wat men belangrijk vindt aan de producten op het bord in restaurants, dan is de hoeveelheid het minst belangrijk en versheid het belangrijkste. Daarnaast geeft 84% van de ondervraagde rokers aan minder te roken tijdens restaurantbezoeken en gaat 45% van de niet-rokers tijdens een rookpauze mee naar buiten. Dit zijn zomaar een paar uitkomsten uit het onderzoek ‘De restaurantgast 2008’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiderdorp.
Dit onderzoek geeft inzicht in de motieven en gedachten van de Nederlandse restaurantgast.
Gemiddeld gaan Nederlanders 1,6 keer per maand uit eten. Uit het onderzoek blijkt dat 77% van de Nederlanders een duidelijk verschil maakt tussen ‘uit eten’ en ‘een hapje eten’. Of het eten echt als uitje wordt gezien, wordt met name bepaald door het type eetgelegenheid en de gerechten. Daarnaast geeft 53% van de Nederlanders aan dat het pas “uit eten” is als er bediening aanwezig is. Belangrijke genoemde verschillen zijn tijdsduur, locatie en of het een gepland of juist impulsief etentje is. Bij ‘een hapje eten’ wordt gemiddeld € 12,70 uitgegeven tegen € 39,20 bij uit eten. Zakelijke gasten geven aan dineren met klanten te ervaren als werken en niet als “uit eten” gaan. De zakelijke gasten gaan wel privé terug naar restaurants waar men zakelijk een goede ervaring heeft gehad. De focus ligt dan meer op het genieten van de maaltijd én de sfeer. Gezien de wezenlijke verschillen tussen uit eten gaan en een hapje eten, heeft de focus van het onderzoek gelegen op uit eten gaan.
Invloed rookverbod
De invloed van het rookverbod op de restaurantgast is in beeld gebracht. Van de ruim 300 ondervraagde rokende gasten mist 62% bijvoorbeeld een afdakje bij het restaurant of een tafeltje waarop een asbak staat. Het is opvallend dat 84% aangeeft minder te roken tijdens het bezoek aan een restaurant door de drempel om naar buiten te moeten gaan. Aan de andere kant gaat 45% van de niet-rokers in het gezelschap toch mee naar buiten. Dit is vanuit het oogpunt van de sfeer en is daarbij ook afhankelijk van de groepsgrootte.
Tafeltje aan het raam
Voor het bepalen van de keuze van restaurant is het belangrijk dat het niveau van buiten te zien is, dit is met name voor de gasten die op bezoek zijn in een dorp of stad. Een kleine meerderheid geeft aan het prettig te vinden als er van buiten naar binnen gekeken kan worden. Daarnaast wordt bedrijvigheid in het restaurant als positief ervaren (84%) en geeft 41% van de Nederlanders aan graag een tafeltje aan het raam te willen. Dit onderstreept de impact van het plaatsen van de eerste gasten bij het raam. Tevens wordt in de huidige trends aangegeven dat lange tafels, waar gasten onbekend van elkaar aan kunnen plaatsnemen, hip zijn. Uit het onderzoek blijkt echter dat 96% liever een tafel voor zijn
eigen gezelschap heeft.
Internetbeoordelingen
Naast mond-tot-mond reclame en het ter plekke op zoek gaan naar een restaurant, worden onafhankelijke internetsites als middel gebruikt bij de keuze van een restaurantbezoek. Internetsites als bijvoorbeeld Dinnersite en Iens worden met 62%, samen met de restaurantgidsen (68%), betrouwbaarder gevonden dan de website van het restaurant zelf.
Uitzonderingen
De groep van 15 tot en met 29 jaar is uitgelicht in het onderzoek. Zij ervaren te dicht op elkaar staande tafels als meest vervelend en willen geen letterlijke gesprekken van anderen kunnen volgen. Op een aantal punten verschilt deze groep met de rest van de bevolking. Zo vinden jongeren harde muziek in een horecagelegenheid minder vervelend dan de rest. Daarnaast vindt 70% van de jongeren een open keuken een meerwaarde hebben ten opzichte van 46% van de totale bevolking. Met de stelling ‘uit eten gaat om de gezelligheid, de gerechten zelf zijn minder belangrijk’ is 73% van de jongeren het eens ten opzichte van 53% voor de totale bevolking. Deze groep gaat overigens ook minder vaak uit eten (1,2 maal per maand) en besteedt ook minder (€ 35,60).