Blijf fit na je vijftigste en probeer te sporten

Blijf fit na je vijftigste en probeer te sporten

Ook na je vijftigste is het belangrijk om je conditie op pijl te houden of waar mogelijk deze zelfs te verbeteren. Helaas laat ons lichaam het niet altijd meer toe om intensief te sporten. Wij hebben een aantal sporten en activiteiten op een rijtje gezet die ook mogelijk zijn na je vijftigste en die er wel voor zorgen dat je fit blijft!

1. Wandelen: De makkelijkste manier om voldoende beweging te krijgen, is door dagelijks te gaan wandelen. Enkele jaren geleden is het 10.000 stappen plan geïntroduceerd. Door iedere dag zo’n 10.000 stappen te zetten verband je zo maar 200 calorieën per dag. Hierbij tel je niet alleen de stappen die je doet tijdens een wandeling, maar elke stap telt dus ook de stappen die je in huis zet en bijvoorbeeld ook tijdens het poetsen of het doen van boodschappen. Vind je het ongezellig om alleen op stap te gaan. Dan is het een idee om een hond te nemen en samen met je trouwe viervoeter op pad te gaan.

2. Fietsen: Niets zo ontspannend als met je vrienden af te spreken om samen een fietstochtje te maken. Het bevordert je gezondheid én je sociaal leven. Probeer steile hellingen te vermijden en las op tijd een rustpauze in. Laat je gezondheid tochtjes op een gewone fiets niet meer toe? Dan kun je overwegen een E-bike of elektrische fiets te kopen. Het is overigens beter om vier keer per dag 15 minuten te fietsen, dan één uur intensief. Dat is niet alleen makkelijker haalbaar, maar ook beter voor je hartslag.

3. Zwemmen: Wil je lief zijn voor je gewrichten, ga dan zwemmen. Kies liever voor schoolslag dan crawl. Voor crawl heb je al een goede conditie nodig en moet je onder water kunnen ademen. Bij schoolslag kun je makkelijk voor je uit kijken en heb je altijd even een rustmoment. Ook wanneer je last hebt van rugklachten is zwemmen een aanrader. U kunt gemakkelijk bewegen zonder al te veel weerstand je bouwt op deze manier wel sterkere spieren op.

4. Dansen: Je bent nooit te oud om samen met je partner of vriend(in) te leren dansen. Bijna in elke fitnessclub kun je terecht voor speciale programma’s voor vijftigplussers. Het is één van de leukste manieren om sportief en gezond te blijven. Heb je geen danspartner? Geen probleem er zijn ook voldoende dansen mogelijk zonder partner wat dacht je van salsa of line dancing.

Belangrijk is het in ieder geval dat jein beweging blijft en op welke manier maakt niet zo veel uit. Kijk wat je het leukst vindt en wat het best bij jou en je partner past!

 

 

Lekker gelezen? Misschien vind je onderstaande berichten ook interessant: