Now Reading
Altijd al eens een cruise willen maken? Lees hier wat een cruise zo mooi maakt!

Robbert en Jacqueline Hageraats uit Rotterdam zijn op 5 september vertrokken voor hun eerste cruise. Lees hier hun reisverslag!

Zaterdag 5 september 2015: Dag van vertrek

Welcome on board of the MS Rotterdam!

En wat voor een welkom. Buiten de cruiseterminal staan Denise en Linda van CruiseClub iedereen op te wachten. Alles verloopt vlekkeloos en snel. Na een klein half uurtje mogen we dan eindelijk naar binnen en gaan we daadwerkelijk het cruiseschip op. Een lang gekoesterde droom gaat in vervulling: een cruise naar Noorwegen!

We kregen hut 2628 toegewezen. Dit was een zeer ruime hut met groot bed, een zitje, een bureau, tv, badkamer met bad en een groot raam om naar buiten te kijken. Ook kregen we twee hutstewards toegewezen, Roby en Eka. Wat werken zij ongelooflijk hard en ze staan altijd voor je klaar. Niets is voor hen te veel.

Voorafgaand aan onze eerste cruisereis is ons al verteld dat we vele indrukken zouden opdoen. Allereerst hebben we geprobeerd te ontdekken wat dit grote schip ons allemaal te bieden heeft. We gaan daarom maar eerst buiten op het dek kijken. Vanaf het dek hebben we eerste rang uitzicht over van alle activiteiten die plaatsvinden tijdens de wereldhavendagen.  Die vele eerste indrukken zijn er dus zeker!

Even na vieren klinkt de hoorn. Het lijkt wel of de kapitein blijft toeteren! Langzaam vaart de MS Rotterdam de haven uit,  langs Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, de Maasvlakte om vervolgens open zee op te gaan.

Zondag 6 september 2015: Dag op zee
Vandaag is een zeedag! We kunnen de weg op het schip steeds beter vinden en weten na de eerste nacht al waar alles zich bevindt. Na een uur vol informatie van Linda is alles helemaal duidelijk. Vandaag is een echte vakantiedag die bestaat uit rust, lezen en genieten!

Maandag 7 september 2015: Flåm – Noorwegen
In serene rust glijdt de Rotterdam de haven van Flåm binnen en oogt de wereld ineens heel anders. We worden omringd door de prachtige natuur van groene Kjosfossen-Flam-norway-288169_1280fjorden met besneeuwde bergtoppen. En stilte… ongelooflijke stilte. Deze stilte duurt niet voor lang. Op het moment dat de MS Rotterdam in Flåm aanlegt, lijkt het uitgestorven dorpje tot leven te komen. Het dorpje bestaat uit ongeveer 300 inwoners en beschikt over drie souvenirwinkels, een postkantoor, een hotel en een aantal restaurants. Binnen no time stroomt het dorp vol met toeristen, wat de plaatselijke middenstand ten goede komt.

We hebben een excursie geboekt met Linda als reisleidster. We maken een treinrit van ongeveer 20  kilometer met een spectaculair uitzicht op de watervallen en de natuur. Het absolute hoogtepunt van deze treinreis is de Kjosfossen, een waterval van 225 meter hoog. In de buurt van deze waterval hebben we tien minuten om foto’s te maken en de verleidelijke dames rond de waterval te bekijken. De verleidelijke dames was vroeger de legende dat veel werkers niet meer thuis kwamen, omdat ze werden verleid door zingende, mooie dames. Tegenwoordig houdt de legende in dat de mannelijke werkers van de elektriciteitscentrale ieder uur verkleed naar buiten komen om dansend onder de waterval de toeristen te entertainen. Dansend onder de waterval, zijn het vandaag toch écht vrouwen!

Dinsdag 8 september 2015: Ulvik – Noorwegen
Na een hele goede en vooral rustige slaag over een kabbelende zee komen we rond half tien ’s morgens in Ulvik aan. Ook Ulvik is met ongeveer 1000 inwoners niet de grootste stad. Er zijn drie hotels, een supermarkt, een informatiebalie voor toeristen en drie ciderbrouwerijen. Maar de natuur is wederom niet te beschrijven prachtig!

Midden in de Hardangerfjord gaat de MS Rotterdam voor anker. Ook hier komt het dorp weer tot leven. Er staan borden met “Welkom MS Rotterdam” en de drie hotels proberen de toeristen binnen te lokken met een speciale aanbieding, namelijk koffie met cake. De informatiebalie voor toeristen draait overuren en de route naar de ciderbrouwerijen is al snel bevolkt met mensen die graag cider willen proeven. Maar voor ons eerst de koffie met cake. Bij het fjordhotel nemen we plaats op het terras. Het terras heeft een fenomenaal uitzicht op de bergen en de MS Rotterdam. De zon breekt door en we zitten heerlijk te genieten van een machtige appelcake met vers geplukte bosbessen en cream.IMG_0706 - Ulvik

Opeens is er in het water iets zichtbaar. Een otter zwemt op zijn gemak door de fjord. De “ooohh’s” en “ahhh’s” zijn niet van de lucht en iedereen probeert het beestje op de foto vast te leggen.

Bekomen van de cake besluiten we weer verder te wandelen en nemen net als velen ook de ciderroute. Je moet uiteindelijk de plaatselijke middenstand ondersteunen door te proeven en te kopen… toch? Op het bergje komen we Linda, onze reisleider, tegen. Samen met wat andere mensen uit onze groep is ook zij op weg naar de cider en sluiten bij hen aan. We komen bij de eerste ciderbrouwerij en worden hartelijk welkom geheten. Vervolgens kunnen we plaatsnemen op het terras, een veranda waar een tafel staat met vele stoelen eromheen. Voor 75 kronen kun je een halve liter cider kopen. Dit is zeker de moeite waard. Zodra je de fles openmaakt, streelt een heerlijke geur je neusgaten en na een slok worden je smaakpapillen ernstig verblijd! En dan de hele ambiance: puur genieten!

We dalen hierna de berg weer af. Bij de toeristeninfo, waar WiFi aanwezig is, laten we eerst nog wat horen aan het thuisfront en melden we ons vervolgens bij de tender om weer terug te gaan naar de boot. Na een paar uur wandelen zijn we weer toe aan wat rust en die nemen we dan ook. Heel decadent vlijen we ons neer in de ligstoelen op het Lidodek bovenop het schip. Heerlijk in de zon, met een biertje of water met ijs en citroen. Een lekker boek erbij en verder niets hoeven doen. Hoe heerlijk kan vakantie zijn!

Om 18.00 uur begint het MS Rotterdam aan haar tocht naar Stavanger. Heel langzaam draait het schip in de fjord om er weer uit te kunnen varen. Veel mensen staan boven op het dek om nog eenmaal te genieten van wat één van de mooiste fjorden ter wereld wordt genoemd.

Woensdag 9 september 2015: Stavanger – Noorwegen
We meren aan in Stavanger en vanaf het schip wordt gelijk de aandacht getrokken naar de idyllische huisjes aan de kade. We hebben een rondleiding door stavanger-983823_1920Stavanger geboekt en onze gids zou ons opwachten met een rode roos in de hand. Meteen herkennen wij de man en hij overhandigt Linda met flair dé roos. Onze gids Eiran geeft ons zo ongelooflijk veel achtergrondinformatie dat Stavanger lijkt te  spreken. Zoveel geschiedenis in een prachtige stad. Na de rondleiding trekken we zelf de stad nog even in, wandelen door de straatjes en langs het water. Tot slot keren we voldaan terug naar het schip waar we heerlijk lui op het achterdek gaan liggen. We genieten van het zeldzaam prachtige weer rond deze tijd.

Donderdag 10 september 2015: Kristiansand – Noorwegen
Kristiansand is de laatste havenplaats van de reis. Linda heeft ons het advies gegeven te gaan  wandelen naar Odderoya, een voormalig legerkamp waar een prachtig natuurpark van is gemaakt. De uitzichten tijdens de wandeling zijn inderdaad prachtig! Hierna lopen we het stadje nog even in en komen daar vele medereizigers van het schip tegen. De hele geschiedenis van Noorwegen is in Kristiansand terug te vinden in een combinatie van tweedehandswinkel cq museum.  Je kunt hier echt uren rond kijken, maar de MS Rotterdam wacht niet.

Vrijdag 11 september 2015 – Vertrek vanuit Noorwegen
We varen met mooi weer en een hele kalme zee terug naar Nederland. Het is een raar idee morgen weer in Rotterdam te zijn. We genieten nog lekker van heerlijk eten, zon op het dek, een drankje en de goede zorg van geweldig personeel op het schip. En niet te vergeten de deskundige, leuke en bovenal goede begeleiding van Linda.

Zaterdag 12 september 2015 – Aankomst Rotterdam
De MS Rotterdam is aangekomen in Rotterdam. Na het verlaten van het schip kijken we nog één keer achterom. Wat een groot schip en wat hebben we een prachtige en fantastische week gehad. Soms leek het allemaal niet echt. Vooral de wonderschone natuur, prachtige plaatsen, alle luxe aan boord, niets hoeven te doen en niets te moeten. Kortom, puur genieten!

Wie had gedacht dat wij cruisen leuk zouden vinden. Binnen no time waren we verkocht en gaan zeker nog eens mee op een cruise. Op papier is het onmogelijk om te beschrijven hoe mooi dit allemaal was!

Op naar de volgende reis!

Ook altijd al een cruise willen maken en na dit verhaal helemaal de smaak te pakken? Ook in 2016 zijn er weer diverse mogelijkheden om deel te nemen aan één van onze cruisses.

CruiseClub groepscruises in 2016 met vertrek vanuit Nederland
In 2016 organiseert CruiseClub schitterende groepscruises met vertrek vanuit Nederland. Gaat u voor het eerst op cruise? Dan is dit de perfecte reis voor u de komende zomer. Bij een minimale deelname van 16 personen of meer reist er een Nederlandstalige CruiseClub Host(ess) met u mee. Aan boord heeft u altijd een persoonlijk aanspreekpunt en organiseren wij diverse activiteiten en gezellige diners. Haal dus het meeste uit uw cruise door u nu op te geven voor één van onze groepscruises van 2016! Kijk voor meer informatie op onze website www.cruiseclub.nl of bel naar 010 480 20 80.

See Also

==

CruiseClub-groepscruise-7dagenNoorwegen-7mei20168 daagse reis naar de Noorse Fjorden
Holland America Line | MS Rotterdam
Vertrek vanuit Rotterdam op 7 mei 2016

Vaarroute:
Rotterdam – Op zee – Eidfjord – Ålesund – Geiranger – Bergen – Op zee – Rotterdam

==

CruiseClub-groepscruise-7dagenNoorwegen-22mei20168 daagse reis naar de Noorse fjorden
Holland America Line | MS Koningsdam
Vertrek vanuit Amsterdam op 22 mei 2016

Amsterdam – Op zee –Flåm – Stavanger – Kristiansand – Oslo – Op zee – Amsterdam

==

CruiseClub-groepscruise-7dagenNoorwegen-28aug20168 daagse reis naar de Noorse fjorden