Wat weten we over het veganistische dieet?

Wat weten we over het veganistische dieet?

Veganistisch eten wordt vaak niet gezien als een dieet, maar meer als een levenswijze. Meestal kiezen mensen ervoor om veganistisch te worden om zo dierenleed tegen te gaan. Hoe steekt dit eigenlijk in elkaar wat mag wel en wat mag niet?

Wat is veganisme?

Alle veganisten zullen dierlijke producten vermijden. Dit gaat dus om vlees en vis maar bijvoorbeeld ook om melk en eieren. Dit wordt gedaan om minder dieren te laten lijden, vaak staan ze in een klein hok strak tegen elkaar aan wat helemaal niet nodig is. Mensen kunnen makkelijk leven zonder dierlijke producten. Vaak staan melkkoeien wel in een wei maar ook dan kost het heel veel grondstof om melk te produceren. Door niet meer plantaardig te eten is er dus minder grondstof nodig en houden we meer van de wereld over.

Vitamine te kort

In dierlijke producten zitten veel eiwitten, ijzers, vitamines B1, B2, B12 en calcium. Al deze stoffen heeft het lichaam nodig om zijn werkt te kunnen doen. Als u dus overgaat op een veganistisch dieet zult u deze vitamines te korte komen en moet u er op letten dat u extra vitamines binnen krijgt. U kunt er zelf voor zorgen dat u voldoende vitamines binnen krijgt.

  • Eiwit, ijzer, vitamine B1 en B2
    Deze stoffen kunt u aan vullen met peulvruchten zoals bonen en linzen, tofu en tempé, noten pinda’s, pitten en zaden.
  • Calcium
    Vooral in zuivel zoals kaas en melk is calcium te vinden. Als u geen zuivel meer gebruikt kunt u dit aanvullen door plantaardige alternatieven te nemen zoals sojadrank of alternatieve yoghurt of toetjes.
  • Vitamine B12
    Van nature zit vitamine B12 alleen in dierlijke producten. Het is mogelijk om B12 supplementen in te nemen of te kiezen voor B12 verrijkte producten. In sojadrank of vegetarische producten kan dit toegevoegd zijn maar kijk daarvoor goed op de etiketten.

Schadelijke E-nummers

Inmiddels zijn we er achter dat E-nummers best schadelijk kunnen zijn. Deze E-nummers hebben vaak ook een dierlijke oorsprong. Zo wordt de rode kleurstof E120 en het glansmiddel schellak E904 gewonnen uit luizen. Verschillende smaakversterkers zoals guanylzuur E626 en inosinezuur E630 worden uit vlees of sardientjes gewonnen.

Voordelen voor uw gezondheid

Als veganist eet u geen bewerkte en houdbaar-gemaakte producten zo vermijdt u dan ook schadelijke E-nummers. Wetenschappers zijn er achter dat door een veganistisch voedingspatroon u de kans verkleint op prostaat-,borst- en darmkanker. Uiteraard moet het stukje vlees vervangen worden door iets anders, hiervoor komt vaak onbewerkte groente of fruit in de plaats. Doordat veganisten meer gezonde stoffen eten zullen ze minder snel ziek worden en heeft het ook een beschermende werking tegen kanker. Het wordt eigenlijk nog beter voor vegetariërs en veganisten, observatiestudies tonen namelijk aan dat deze mensen 75% minder kans hebben op een hoge bloeddruk. De kans dat ze overlijden aan een hartziekte is ook 42% kleiner dan bij andere mensen.

Statement

Het veganistische dieet wordt vaak gevolgd om een statement te maken en de natuur en het milieu te beschermen. Waar helpt het dan voor en wat gebeurt er als u dit dieet volgt?

  • Dieren
    Door niet bij te dragen aan het diergebruik worden het aantal dieren dat opgesloten, uitgebuit en gefokt wordt drastisch beperkt. In één jaar kan iemand het verschil maken voor tientallen dieren.
  • Zorg voor natuur
    Ongeveer 18% van alle uitstoot van broeikasgassen zoals methaan en CO2 wordt veroorzaakt door de veehouderij. Ze zijn daarmee de belangrijkste oorzaak van de opwarming van de aarde. Het zorgt ook nog eens voor bodemverontreiniging, lucht- en watervervuiling en aantasting van de biodiversiteit door het kappen van regenwouden. Kiest u voor een plantaardig eetpatroon dan zorgt dit dus ook voor een schonere en leefbare planeet.
  • Meer voedsel
    Op het moment wordt 70% van de landbouwgrond gebruikt voor eten voor de veeteelt zoals maïs en soja. Als er minder vlees gegeten wordt is kan er meer landbouwgrond gebruikt worden voor onze eigen consumptie. Er is bovendien ook nog eens 7 kilo veevoer nodig om 1 kilo vlees te produceren. De landbouwgrond kan dus veel beter gebruikt worden voor eigen consumptie.

Recepten

Nu kan het wat lastig zijn om te beginnen en is het wellicht wat lastiger om een lekker recept te vinden. Door creatieve oplossingen kunnen we nog steeds heel veel eten. Zo is er een vegan kaas en kunnen we gewoon taart eten door dierlijke producten te vervangen door natuurlijke producten. Er zijn ook vele recepten waar u inspiratie op kunt doen waardoor u alsnog heerlijk kunt eten.

Gezonder leven

Door over te stappen naar veganistisch of door hier bewust over na te denken kunt u vele veranderingen maken. Niet alleen zorgt u voor een gezond lichaam maar ook laat u minder dieren lijden en maakt u de wereld een stukje schoner.