Tips om het hardlopen vol te houden

Tips om het hardlopen vol te houden

Tijdens de corona crisis was het hardlopen een van de sproten die u nog individueel kon beoefenen. Veel mensen hebben online of in een sportwinkel nieuwe schoenen aangeschaft en zijn gestart met hardlopen. Hardlopers zie je overal in parken, wijken en bij mooi en slecht weer. Bent u zelf ook tijdens de corona crisis begonnen met hardlopen en wilt u dit graag vol blijven houden? Ik geeft u hierbij een aantal tips om het hardlopen ook na de corona crisis vol te houden.

Let niet op uw tempo en afstand

Laat de afstand en uw tempo los. Zorg dat u tijdens uw rondje een tempo vindt dat u goed kunt volhouden. De regel is zorg dat u kunt blijven praten. Bent u volledig buiten adem dan gaat u te hard. Door u zelf bij elk rondje te veel in te spannen zal de lol van het hardlopen er snel af zijn. Maak u niet druk om de gelopen afstand. Met een goed tempo kan het maar zo zijn dat u na een aantal weken een stukje verder kunt lopen en nog steeds op een prettige manier terug denkt aan het rondje.

Wandelen is toegestaan

Zeker wanneer u net bent begonnen met hardlopen is het toegestaan af en toe even te wandelen. Niemand kan bij zijn of haar eerste ronde direct 5 kilometer harlopen, en dat hoeft ook niet. Kies een leuk rondje en pak een goed tempo, lukt het niet om te blijven rennen dan kunt u een stukje gaan wandelen. Met het wandelen haalt u uw hartslag weer naar beneden waardoor u vervolgens weer een stukje kunt gaan rennen. Zeker in het begin is het helemaal niet verkeerd om tijdens uw rondje een aantal wandelpauzes in te lassen.

Zet uw hardlopen dagen in de agenda

Wilt u wekelijks 3x hardlopen? Zet de data, tijd en eventueel afstand in uw agenda. Wanneer u van te voren geen duidelijk plan heeft zijn er vaak veel andere klusjes die u ook in de tijd van het hardlopen kunt doen. Ik ga nu maar boodschappen dan doe ik morgen dat rondje hardlopen wel. Uitstel = afstel en voor u het weet hebt u een week geen rondje gelopen. Door vooraf tijd in te plannen kunt u uw wekelijkse routine volhouden en wordt het hardlopen onderdeel van uw weekplanning.

Train voor een doel en niet elke dag

Zeker aan het begin van uw hardloop carrière kunt u zo gemotiveerd zijn dat u wel elke dag wilt hardlopen. Elke dag hardlopen is niet vol te houden en ook niet goed voor uw lichaam. Hou het leuk en realistisch. Door er steeds meer routine in te krijgen blijft het hardlopen leuk. In tijden van corona zijn hardloopwedstrijden niet toegestaan maar u kunt zich wel inschrijven voor een virtuele wedstrijd. Is er over 2 maanden bij voorbeeld een 5 km virtual run dan kunt u daar naar toe trainen. Schrijf u ruim van te voren in, om cirkel de datum in uw agenda en maak een trainingsplan. Met een virtuele wedstrijd dient u uw tijden zelf doorgeven door middel van een hardloop app of horloge. Met een doel in het vizier is trainen nog belangrijker en blijft u gemotiveerd. Na uw eerste wedstrijdje wilt misschien de volgende keer wel een snellere tijd of misschien al verder kunnen lopen. Zoek een volgend doel en blijf gemotiveerd.

Hardlopen kan iedereen en kan overal gedaan worden. Het hardlopen volhouden is voor een beginnende loper de uitdaging. Misschien ziet u uw buurman of buurvrouw ook wel eens de deur uitlopen voor een rondje, ga de volgende keer samen. Wanneer u met iemand of een groepje loopt vergeet u de tijd en afstand en bent u weer terug voor u het weet. Er zijn overal wel hardloopgroepjes waar u zich bij aan kunt sluiten. Hardlopen kan ook het gevoel van vrijheid geven dus alleen lopen is ook zeker geen straf. Haal uw schoenen weer uit de kast en begin met hardlopen en deze keer gaat u het zeker volhouden.