Sporten zonder blessures

Sporten zonder blessures

Wanneer u gaat sporten is het belangrijk om naar uw lichaam te luisteren. Krijgt u bij het hardlopen last van uw knieën of enkels of krijgt u last van uw rug als u in de sportschool staat? Deze dingen moet u niet negeren want het kan voor vervelende blessures zorgen waardoor u een lange tijd niet kunt sporten. Door deze punten juist extra te ondersteunen kunt u blijven sporten zonder een blessure op te lopen.

Schouders en rug

Wanneer u oefeningen doet in een wat kromme houding kan u hier last van krijgen. Er zijn speciale hulpmiddelen waardoor u niet voorover kunt buigen en deze hulpmiddelen houden uw schouders op de juiste plek. Dit zal wel even wennen zijn maar wanneer u hier aan gewend bent zult u merken dat u de oefeningen beter uit kunt voeren en dat u geen klachten meer zult ervaren.

Brace

Er zijn verschillende vormen van een brace. De brace zorgt eigenlijk voor versteviging en houdt alles op de juiste plek. Zo zijn er braces voor rug, elleboog, enkels en knieën. Wanneer u vaker iets geblesseerd heeft of wanneer u zwakke gewrichten heeft zou u dit dus goed kunnen gebruiken.

Sporttape

Het kan ook zijn dat uw spieren wat extra ondersteuning nodig hebben. Vaak zijn het gekke plekken waar u geen brace of andere ondersteuning kunt gebruiken. Daarvoor zou u tape kunnen gebruiken, door deze op een bepaalde manier aan te brengen kan het voor veel verlichting zorgen. Breng de tape niet zelf aan maar zorg ervoor dat iemand met verstand dit plakt. Door het verkeerd aan te brengen kan het zijn dat de tape anders geen effect heeft.

Pas uw training aan

Niet alleen met hulpmiddelen kunt een een blessure voorkomen. Begin en eindig de training met het goed rekken en strekken van de spieren en een goede warming up. Voor uw spieren en gewrichten is dit erg belangrijk om eerst een beetje op te warmen voor de training begint. Merkt u dat u last begint te krijgen van uw knieën, belast deze dan niet te veel tijdens de training maar kijk tot hoe ver u kunt gaan en bouw dit langzaam op. De spieren rond de gewrichten moeten dan misschien nog wat sterker worden.

Luister naar uw lijf

Bij het sporten is het belangrijk om te luisteren naar uw lijf. Niet voor niets krijgt u signalen van pijn dat is dus het teken om te stoppen of om het rustiger aan te doen. Wanneer u deze signalen negeert kan er een blessure ontstaan of wordt de pijn misschien alleen maar meer.

Blijf in beweging en en houdt uw lichaam gezond door blessures te voorkomen.