Spierpijn na het sporten, is dit juist goed of niet?

Spierpijn na het sporten, is dit juist goed of niet?

Wanneer we lekker gesport hebben kan het zijn dat u de volgende dag erg last heeft van spierpijn. Is het hebben van spierpijn juist goed of doet u er goed aan om rustiger aan te doen zodat u geen spierpijn meer krijgt?

Waardoor krijgen we spierpijn?

Als we gaan sporten gebruiken we vaak veel verschillende spieren. Wanneer ze aan het werk gaan zullen er kleine scheurtjes in de spiervezels ontstaan. Na het sporten moet dit hersteld worden en dat is eigenlijk wat wij als spierpijn voelen. Hoe intensiever de training hoe meer scheurtjes er ontstaan en hoe meer spierpijn u zult hebben.

Is spierpijn na het sporten goed?

Wanneer u getraind heeft zullen de spieren zich aanpassen aan de training. Als het een intensieve training geweest is zullen er meer scheurtjes ontstaan en zult u de volgende keer wellicht minder spierpijn krijgen. Als u de training goed opbouwt kan het zijn dat u geen spierpijn heeft maar dit betekent niet dat de training niet effectief geweest is. De spieren hebben minder tijd nodig om te herstellen waardoor u ook sneller aan de volgende training kunt beginnen. Als u spierpijn heeft zullen uw spieren iets minder kracht hebben als normaal, ze hebben tijd nodig om te herstellen en moet dus nog even wachten met de volgende training. Als u graag vaker in de week wilt sporten is het beste om de training goed op te bouwen en niet intensief te sporten. Zo kunt u 2 dagen daarna gerust weer sporten zodat uw spieren nog sterker worden.

Minder spierpijn

Het kan zijn dat u samen met iemand anders de zelfde training heeft en dat de een spierpijn heeft en de ander niet. Er zijn ook andere factoren die hierbij mee spelen. Het signaal van de pijn is er eerder bij de ander waardoor deze spieren sneller herstellen en er amper spierpijn wordt ervaren. Als uw lichaam er wat trager op reageerde kan het zijn dat u de volgende dag hier nog wat meer last van heeft. De afvalstoffen die ontstaan in het lichaam moeten ook goed afgevoerd kunnen worden. Door veel water te drinken kunnen deze stoffen beter afgevoerd worden en zult u ook minder spierpijn ervaren. Ongeveer 52% vindt het gevoel van spierpijn fijn. Zo heeft u na het sporten wel het gevoel dat u alles uit de training heeft gehaald.

Wanneer u spierpijn heeft betekent het dat uw spieren sterker worden. Het is zeker niet slecht maar u moet wel de tijd nemen om te herstellen. Wanneer u geen spierpijn ervaart betekent dit niet dat dit geen effect heeft gehad.