Now Reading
Ontbreken indicatie op verpakking valt slecht bij consument

Ontbreken indicatie op verpakking valt slecht bij consument

59% van de Nederlandse consumenten staat (zeer) negatief tegenover de maatregel die het verbiedt om op de verpakking van een homeopathisch geneesmiddel te vermelden voor welke gezondheidsklacht het product gebruikt kan worden. Minister Schippers weigerde onlangs de maatregel aan te passen, waardoor per 1 september 2012 iedere indicatie van verpakkingen, bijsluiters, advertenties of internetsites van homeopathische producten moet verdwijnen. Uit onderzoek* dat is uitgevoerd door MetrixLab in opdracht van A.Vogel blijkt dat zelfs een flink deel (40%) van de consumenten die een negatieve houding heeft over homeopathische geneesmiddelen de maatregel van de minister negatief beoordeelt.

Om het juiste middel te kiezen vindt 80% van de consumenten aanduidingen op de verpakking, zoals ‘bij onvoldoende weerstand, griep of verkoudheid’ of ‘bij slapeloosheid’ en ‘bij kneuzingen en spierpijn’ cruciaal, zo blijkt. In het onderzoek zijn de nieuwe verpakkingen zonder claim ook beoordeeld. 79% vindt de nieuwe verpakking zonder claim onduidelijk, omdat ze moeten raden waarvoor het is. Walborgh Kieskamp, algemeen directeur van Biohorma (producent van A.Vogel): “De consument is dus zeer ontevreden over het verdwijnen van de claims op de verpakking. Niet vreemd want het is alsof je geblinddoekt voor het schap wordt gezet en dan een keuze moet maken. We vinden het een onverantwoordelijke maatregel en dringen ook aan op het terugdraaien ervan.”  66% van alle consumenten vindt ook dat de maatregel door het volgende kabinet teruggedraaid moet worden. Zelfs 45% van de mensen die nooit homeopathische middelen gebruikt of er een negatieve houding over heeft, vindt dat de maatregel door volgende kabinet moet worden teruggedraaid.

Eigen ervaring met werking boven wetenschappelijk bewijs
Consumenten vinden de eigen ervaring met de werking van een homepathisch middel belangrijker dan dat er wetenschappelijk bewijs voor is. Voor ruim de helft (51%) is zelfs de ervaring van anderen belangrijker dan wetenschappelijk bewijs. “In dit onderzoek laat de consument duidelijk weten dat ze zelf willen beslissen wat wel en niet werkt voor hun. Overigens doet Biohorma al tientallen jaren onderzoek naar de werking van natuurlijke geneesmiddelen. Zo is onlangs in de grootste dubbelblind placebogecontroleerde Echinacea studie ooit, de werking en veiligheid van Echinaforce opnieuw bevestigd.” De maatregel heeft gevolgen voor 20% van het assortiment van A.Vogel, dat juist ook heel veel producten op basis van fytotherapie (natuurlijke gezondheidsproducten die niet zijn verdund) in het assortiment heeft. Alle A.Vogel producten zijn gebaseerd op geneeskrachtige, verse planten waarvan de werkzaamheid is aangetoond.

Copyright Vijftigplus.nl - Privacy Policy - Adverteren

Scroll To Top