Kunt u een burn-out voorkomen?

Kunt u een burn-out voorkomen?

Als u thuis werkt kan het zijn dat de werkdruk misschien omhoog gaat of dat u het lastig vindt om hiermee om te gaan. Het is belangrijk om signalen van een burn-out te herkennen en hier natuurlijk iets mee te doen. Maar hoe kunt u dit herkennen en wat kunt u doen wanneer u deze symptomen heeft?

Wat is een burn-out?

Als er een bepaalde gebeurtenis is of als u verplichtingen of problemen heeft kan dit spanning met zicht mee brengen. Als u niet van deze spanning af kunt komen en hier langer meer rond blijft lopen kan dit klachten veroorzaken. De klachten kunnen bijvoorbeeld bestaan uit: zorgen over slaapproblemen, moeheid, prikkelbaarheid en concentratieproblemen. Als u een ongeveer een halfjaar moe en uitgeput bent kunt u spreken van een burn-out. U zult dan het gevoel hebben dat u geen grip meer heeft op de situatie.

Wat kunt u doen?

Het is belangrijk om wat feiten op een rijtje te zetten over een burn-out. Zo hebben mensen tussen de 15 en 34 jaar meer kans op een burn-out dan andere leeftijdsgroepen. Het beroep dat u beoefend kan ook een verschil geven, zo zijn er in het onderwijs zijn meer mensen met een burn-out dan in een ander beroep. U kunt een werkgerelateerde burn-out voorkomen door duidelijk uw grenzen aan te geven. Het kan zijn dat er een te hoge werkdruk is die u niet aan kunt. Geef dit ook aan voordat u er zelf aan onderdoor gaat. Als u opgekropte emoties heeft kan dit samen met andere spanningen ook zorgen voor een burn-out. Praat over uw emoties en zorg ervoor dat u zelf geen spanningen heeft voordat u aan uw werk gaat beginnen. Zorg dat u ook voldoende beweegt, dit geeft u weer energie om aan de slag te gaan.

Tips

  • Blijf communiceren
    Iedereen zit tegenwoordig op de telefoon om te appen of om berichten te lezen. Het is echter veel beter om gewoon eens te praten met elkaar. Zo kunt u uw hart luchten en uw vrienden of familie kunnen dit ook doen. Een saaie pauze op het werk wordt zo weer een stuk leuker en geeft dan juist nieuwe energie.
  • Probeer iets nieuws
    Doe eens iets geks of iets anders en zie dat het toch allemaal een stuk leuker is dan u dacht. Wellicht zit u in een dagelijkse sleur door elke keer het zelfde te doen. Door eens iets geks of iets verrassends te doen zult u weer met een frisse blik op uw werk kijken.
  • Time-out
    Het is af en toe wel goed om aan u zelf te denken. Neem daarom een time-out om even helemaal op te laden en alles weer op een rijtje te zetten. De spanningen kunnen zich dan niet meer op bouwen. Deze laat u juist verdwijnen tijdens uw time-out.

Zorg voor u zelf

Denk dus ook af en toe aan uzelf en uw gezondheid. Zo kunt u een nare periode van een burn-out voorkomen. Als u al eens een burn-out heeft gehad betekend dit niet dat u het niet meer kunt krijgen. Neem vast maatregelen om uzelf gezond en fit te houden.