Knieklachten door overbelasting van het kraakbeen

Knieklachten door overbelasting van het kraakbeen

Als u veel sport kunnen er verschillende soorten blessures zijn waar u wellicht last van kunt krijgen of waar u voor uit moet kijken. De knieën zijn vaak extra gevoelig voor blessures. Ze worden natuurlijk veel gebruikt en met sporten komt er ook meer druk op te staan. Het kraakbeen in de knie is dan ook erg belangrijk het kan met sporten makkelijk overbelast worden.

Waar heeft u last van bij overbelasting van het kraakbeen?

Het is een veelvoorkomende blessure bij wandelen of hardlopen, het wordt ook wel een ‘lopersknie’ genoemd. Vaak gaat het om pijn rond of achter de knieschijf wat niet duidelijk te lokaliseren is. Soms maken de knieën een krakend geluid tijdens het bewegen of worden dik na een een sportsessie. De pijn zal vaak ontstaan tijdens of na het sporten. Het kan komen door trainen op heuvelachtig terrein, kracht- of springoefeningen maar ook door traplopen.

Wat zijn de oorzaken?

  • Geen of onvoldoende warming-up voor het sporten
  • Verkorte of stijve spieren
  • Spieren die te weinig op kracht zijn
  • In korte tijd veel meer gaan sporten dan anders
  • Eenzijdige training
  • Lopen met de verkeerde schoenen
  • Overgewicht
  • Niet of onvoldoende cooling-down

Wat moet u doen om dit te voorkomen of te verhelpen?

  • Zorg voor een goede warming-up
    Zorg dat u rustig begint met de training door eerst een stukje te lopen en rekoefeningen uit te voeren vooral voor de spieren in het bovenbeen.
  • Training opbouwen
    Het is belangrijk om na de warming-up niet gelijk met een zware oefening te beginnen. Bouw dit langzaam op dan gun je de spieren en gewrichten ook de tijd om verder op te warmen
  • Spieren versterken
    Het is belangrijk om uw spieren in het bovenbeen te versterken, zorg tijdens de training dat ook hier extra oefeningen voor zijn of pas de training hierop aan.
  • Ondergrond en schoenen
    Het is belangrijk om de schokken goed op te vangen dit kun je doen door op gras of bospaden te gaan lopen of door te zorgen voor goede schoenen met schok demping.
  • Cooling-down
    Na even lekker gesport te hebben is het belangrijk om weer even een stukje te lopen en opnieuw de spieren te rekken zo kunnen de spieren langzaam af koelen en blijven ze soepel.

Blijven sporten

Nu u weet u hoe een overbelaste knieschijf kunt herkennen en voorkomen kunt u blijven sporten. Mocht u pijn in de knie voelen zult u weten waardoor het komt en kunt u kijken naar hoe u uw training kunt verbeteren of aan kunt passen. Bouw alles langzaam op en gun uw spieren en gewrichten ook wat rust.