Now Reading
‘Jong en oud is goud’

‘Jong en oud is goud’

ANBO en SBI starten bewustwordingscampagne over diversiteit op de werkvloer

Als oudere werknemers eenmaal bij een bedrijf werken én goed presteren, dan maakt maar liefst 60 procent van hen kans op een vaste aanstelling. Zelfs na hun 60ste! Toch ervaart 40 procent van de managers barrières om oudere werknemers aan te nemen, omdat zij denken dat die duurder en vaker ziek zijn. Jongeren zijn helemaal niet bezig met leeftijd, 85 procent geeft aan dat dit geen issue voor hen is. Dat blijkt uit de eerste resultaten van ANBO-onderzoek onder ruim 500 managers, jongere en oudere medewerkers in het kader van de nieuwe bewustwordingscampagne ‘Jong en oud is goud.’

Diversiteit tussen jong en oud loont
Met ruim 700 duizend werkzoekenden, onder wie veel starters en senioren, vinden ANBO en SBI, één van de grootste trainings- en adviesbureaus voor werknemersparticipatie, het tijd om een signaal af te geven. ANBO-directeur Liane den Haan: “Deze twee groepen werknemers kampen namelijk ten onrechte vaak met vooroordelen. Dat is zonde, want zij kunnen niet alleen van elkaar leren op de werkvloer, een bedrijf heeft beide type werknemers ook nodig. Succesvol ondernemerschap draait ook om de kracht van diversiteit op de werkvloer. Het wordt tijd dat werkgevers die toegevoegde waarde zien, erkennen en omarmen. De campagne ‘Jong en oud is goud’ moet daaraan bijdragen.”

Zes grote bedrijven die bewijzen dat diversiteit loont
Om te laten zien dat diversiteit op de werkvloer geen utopie is hebben wij zes grote bedrijven bereid gevonden om mee te werken. Cisco, Monuta, VolkerWessels BVGO Midden, cruisewinkel.nl, NOS en Vierstroom laten in films zien wat de kracht en meerwaarde voor hun bedrijf is. Ook vertellen zij hoe ze doelgericht investeren in diversiteit op de werkvloer.

Daarnaast organiseren we komend jaar een aantal rondetafelbijeenkomsten waarbij bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf met elkaar in gesprek gaan en ervaringen uitwisselen. Ook zal ons eigen onderzoek naar feiten en fabels over ouderen daar gepresenteerd worden. Donderdag 18 september is de eerste bijeenkomst. Tot slot organiseert SBI workshops voor de (mede)zeggenschapsraad om de kracht van diversiteit tussen jong en oud op de werkvloer bespreekbaar te maken.

See Also
werklozen

Kijk op www.jongenoudisgoud.nl onder de tab ‘voorbeelden uit de praktijk’ voor de eerste film waarin de zes voorbeeldbedrijven vertellen over de kracht van jong en oud op de werkvloer.

Deze campagne is een samenwerking tussen ANBO en SBI, en wordt gesteund door Instituut GAK.

Copyright Vijftigplus.nl - Privacy Policy - Adverteren

Scroll To Top