Is koffie of thee gezonder? Wij zochten het uit

Is koffie of thee gezonder? Wij zochten het uit

Bent u een echte koffieliefhebber of kiest u ‘s morgens toch eerder voor een kopje thee? Deels heeft dit natuurlijk met smaak te maken. De één lust zelfs geen koffie. De ander drinkt wel thee, maar dan met een paar grote scheppen suiker. Maar naast waar uw smaakvoorkeur naar uitgaat is het ook belangrijk om te weten of de ene drank nou gezonder is dan de andere drank. Wij hebben wat voor- en nadelen voor u op een rijtje gezet. 

Van beide dranken kunnen we wel zeggen dat ze niet ongezond zijn. Mits ze maar in bepaalde maten worden gedronken. Beide dranken bestaan uit water en hebben geen toegevoegde suikers. Toch kan er gezegd worden dan thee (bepaalde soorten) toch gezonder zijn dan koffie.

Cafeïne

In een kop thee zit ongeveer 3 keer zo weinig cafeïne in een kop koffie. Er wordt natuurlijk vaak gezegd ik start de dag met een kop koffie om even lekker wakker te worden, maar een kop thee levert wel zeker dubbel zoveel energie op. Het verbetert ook je fysieke performance met 11%. De cafeïne dip die mensen soms ervaren wanneer ze een langere tijd geen koffie hebben gedronken treedt ook veel minder vaak op bij het drinken van thee.

Bloeddruk

We voelen ons vaak fitter door het drinken van koffie, maar dit is niet perse gezonder. Koffie schakelt namelijk onze moeheid-receptoren uit. Daarnaast verhoogd het drinken van koffie ook onze bloeddruk. Dit kan weer een gevoel van stress opleveren. Thee daarentegen heeft dit juist niet. Vooral de variant groene thee is veel gezonder. Tevens kan thee zorgen voor meer focus tijdens uw werk of het uitvoeren van een opdracht. Dit komt dat er in thee het bestandsdeel L-Theanine zit. Dit werkt juist rustgevend. Dit kan daardoor juist ook voor meer overzicht zorgen. Doordat u rustiger tegen dingen aan kunt kijken zonder al te veel stress ziet u beter wat er nog moet gebeuren. Bij een stressgevoel wordt dit sneller over het hoofd gezien.

Hydraterend

Zowel koffie alsook thee bestaat dus grotendeels uit water. Dit zorgt er wel voor dat het hydraterend is. Het is goed om 2 liter water per dag te drinken. Het beste is natuurlijk kraanwater, maar met zowel thee alsook koffie komt u een heel eind. Soms wordt er gezegd dat thee zelfs nog beter is, omdat u dan ook antioxidanten binnenkrijgt. Iets dat u met kraanwater niet binnenkrijgt.

Het is dus wel duidelijk dat thee beter is dan koffie, maar nogmaals koffie is niet ongezond. Zorg wel dat u alles met mate drinkt. Ook kunt u nog kiezen voor een cafeïnevrije koffie variant. Dit is nog gezonder en dit zorgt er ‘s nachts ook voor dat u niet wakker ligt van de laatste kopjes koffie die u in de avond nog gedronken heeft.