3 ouderdomskwaaltjes en wat je ertegen kunt doen

3 ouderdomskwaaltjes en wat je ertegen kunt doen

Zodra je ouder wordt, is de kans groot dat je tegen een aantal ouderdomskwaaltjes aanloopt. Dat hoort nu eenmaal bij het leven. Gelukkig hoef je je er niet altijd volledig bij neer te leggen en kun je het een of ander doen of laten om de klachten te verminderen. We zetten drie ouderdomskwaaltjes op een rij en geven je tips om deze aan te pakken. 

Erectieproblemen

De meeste mensen praten er liever niet over: erectieproblemen. Als je er last van hebt, ben je als oudere man zeker niet de enige die hiermee te maken heeft. Hoewel jongere mannen hier net zo goed last van kunnen hebben, komt het vaker voor bij mannen boven de 40 jaar oud. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat 40 procent van de mannen vanaf 60 jaar en 50 procent van de mannen boven de 70 jaar ermee te maken krijgt. Erectieproblemen bij oudere mannen zijn vaak het gevolg van een andere aandoening die zich op latere leeftijd ontwikkelt.  

De vraag is natuurlijk: wat kun je ertegen doen? Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven, omdat het heel erg afhangt van de oorzaak van het probleem. Allereerst kan er onderscheid worden gemaakt in fysieke en psychische oorzaken. Heb je geen idee waar het aan zou kunnen liggen, neem dan contact op met je huisarts

Hierbij geven we je een aantal algemene tips:

  • Zorg voor een gezonde leefstijl. Als je gezond leeft, werkt eigenlijk alles in je lichaam beter. Gezonder eten, meer bewegen, minderen met alcohol en stoppen met roken zijn allemaal zaken die je kunnen helpen met erectieproblemen. 
  • Schrijf op wanneer je wel of niet last hebt van erectieproblemen en wat de omstandigheden bij die situaties waren. Zo kun je erachter komen waar het mogelijk aan zou kunnen liggen én wat eventueel een oplossing kan zijn. 
  • Je kunt je huisarts vragen om erectiepillen. Zit er echter een psychische oorzaak achter de problemen, dan is dit niet de ideale oplossing voor de lieve termijn. Liever pak je de oorzaak aan. 

Op erectieexpert.nl vind je nog veel meer handige tips tegen erectieproblemen. 

Krachtverlies 

Het is normaal dat je spieren zwakker worden als je ouder wordt. Dat houdt natuurlijk niet in dat je er niets aan kunt doen! De oplossing ligt voor de hand: ga sporten. Misschien zie je jezelf niet meer in de sportschool in de gewichten hangen, maar er zijn meer dan genoeg andere mogelijkheden. Maak bijvoorbeeld elke dag een wandeling of een fietstocht. Daarnaast draagt gezonde voeding bij aan sterkere spieren. Het is daarbij vooral belangrijk dat je genoeg eiwitten eet. Ouderen (65+) hebben rond de 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Voor volwassen in het algemeen wordt rond de 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht geadviseerd. Gelukkig zit in heel veel voedsel eiwit. Voorbeelden van eiwitrijk voedsel zijn eieren, kaas, kipfilet, kwark, tonijn, amandelen, volkoren pasta en quinoa. 

Geheugenproblemen 

Ongeveer rondom het veertigste levensjaar gaat het geheugen achteruit. Dit hoeft niet meteen te duiden op dementie of alzheimer, het kan ook zeker vallen onder ‘normale’ vergeetachtigheid. Gelukkig kun je er een aantal maatregelen tegen treffen die de klachten mogelijk verminderen:

  • Train je geheugen! Zoek actief naar spelletjes die goed voor het brein zijn, zoals puzzels en sudoku’s. Dit is nog leuk om te doen ook. 
  • Ook hierbij is gezond leven weer een belangrijk aspect. Bewegen kan zelfs de aanmaak van nieuwe hersencellen stimuleren! Het gaat dus niet alleen de achteruitgang van het geheugen tegen, het verbetert het zelfs. Op het gebied van voeding zou vooral vis goed zijn voor het geheugen. Alcohol staat hoog op het lijstje van dingen die je juist niet moet doen. 
  • Zorg voor een goede nachtrust. Te weinig slaap is funest voor het geheugen. 
  • Leer iets nieuws, bijvoorbeeld een nieuwe taal of een leuke hobby. Het is goed om je brein uit te dagen.  
  • Je mag je geheugen best een beetje ondersteunen. Schrijf je afspraken op en stel eventueel reminders voor jezelf in. Leg spullen als sleutels altijd op een vaste plek. 
  • Stress is niet goed voor je geheugen. Als je stress ervaart, probeer er dan achter te komen waar dit vandaan komt. Je kunt er dan actief mee aan de slag om dit te voorkomen.

Maak je je zorgen over je geheugenproblemen? Neem dan contact op met de huisarts.